vrijdag 30 november 2012

Interview met een ex-gymnasiast



Soms doet een leerling eindexamen om vervolgens op de een of andere manier in je voetsporen te treden. Vol trots presenteren wij in een hopelijk oneindige reeks interviews de klassieke helden van de 21e eeuw. 
Dit hieronder is het eerste interview van een ex-gymnasiast van het Anna. 
GDU: "Vertel even kort wie je bent, wat je loopbaan was op school en in welk jaar je eindexamen hebt gedaan."


J: "Hallo, Ik ben Jamilla Peeters en ik ben in 2007 begonnen op het Tweetalig Atheneum. Een jaar later ben ik ingestroomd bij het Gymnasium en dat heb ik met veel plezier in 2012 afgerond."

GDU: "Kun je vertellen waarom je voor het gymnasium hebt gekozen?"
J: "In eerste instantie heb ik voor het gymnasium gekozen omdat ik veel meer vrienden in de gymnasium klas had dan in mijn eigen klas, en daarbij kwam dat ik altijd al veel interesse heb gehad in de mythologie, én mijn moeder heeft me altijd verteld hoe onwijs leuk en handig het is als je Latijn en Grieks kan."
GDU: "In welke klassieke taal heb je eindexamen gedaan en waarom juist deze?"
J: "Na het 3e jaar ben ik verder gegaan met Grieks om meerdere redenen; Van Latijn had ik een jaar gemist waardoor ik veel moeite met de taal had, ik vond de verhalen die we bij Grieks lazen veel leuker dan die we bij Latijn lazen, en ik vond het Griekse alfabet een soort van magisch."
GDU: "Kun je een anekdote vertellen die typerend is voor jouw tijd op het gymnasium van het Anna?"
J: "We hadden de opdracht gekregen van meneer Van Helleman om een relikwie mee te nemen uit Rome. Een echte relikwie wordt natuurlijk lastig, dus heeft Guiot toen een kippebotje zodanig bewerkt dat het eruit zag als een echt oud botje. Ik had intussen meneer Van Helleman geprobeerd wijs te maken dat hij een écht Romeins botje zou krijgen.

Het mooiste was dat toen meneer Van Helleman naar de biologie sectie was gegaan om te vragen wat voor botje het zou kunnen zijn, het botje heel veel op de grote teen bleek te lijken van het skelet uit het biologie kabinet!"
GDU: "Wat doe je nu?"
J: "Nu studeer ik met veel plezier Oudheidkunde en GLTC aan de VU in Amsterdam." 
GDU: "Wat heb je bij ons geleerd dat nu van pas komt?"
J: "Het belangrijkste is de passie voor de oudheid die op het gymnasium is begonnen. Zonder deze passie zou ik natuurlijk mijn studies nooit volhouden. En ik merk dat ik meer dan de gemiddelde student bij Oudheidkunde en Klassieke Talen geleerd heb over de culturele aspecten van de samenlevingen in de oudheid, wat erg goed van pas komt om alle leerstof in de context te plaatsen."
GDU: "Wat wil je doen later als je nog groter bent? Of wat zijn de opties?"
J: "Wat ik precies wil gaan doen weet ik nog niet, maar ik denk dat het misschien een master Archeologie gaat worden of de docentenopleiding zodat ik voor de klas kan in het middelbaar onderwijs."
GDU: "Wat zou je volgende geïnterviewde willen vragen?"
"Welke les vond je zó leuk dat je hem nog wel een keer zou willen bijwonen?"


Geen opmerkingen:

Een reactie posten